Wapperend handje

Wapperend handje

Bij DealExtreme is een printje te koop waarmee je afstanden kan meten. Het is de HC-SR04 Ultrasonic sensor Distance Measuring Module en kostte me maar 3 dollar.  Het is aan te sluiten op de Arduino en gebruikt 2 digitale pinnen. Een uitgang (trig) en een ingang (echo). De module werkt met ultrasoon geluid.

 

 

Er zijn libraries voor de Arduino beschikbaar maar de aansturing is zo eenvoudig dat ik daar geen gebruik van heb gemaakt en gewoon een stukje programma van het internet heb geplukt.

  • int cm, duration;                       // mag ook float zijn voor iets meer nauwkeurigheid
  • digitalWrite(8, LOW);               // Pin trig van de module zit aan pin 8 van Arduino
  • delayMicroseconds(2);
  • digitalWrite(8, HIGH);
  • delayMicroseconds(10);
  • digitalWrite(8, LOW);
  • duration = pulseIn(9, HIGH);    // Pin echo van de module zit aan pin 9 van Arduino
  • cm = duration / 29 / 2;             //Geluidssnelheid is =29cm/microsec, heen en terug

De Arduino geeft een puls van 10 microseconden op pin 8 (in dit geval) en leest de duur van de puls op pin 9. De duur van de puls van pin 9 is gelijk aan de duur van de echo van het geluid. In de laatste regel wordt de afstand berekend. De deling door 2 is omdat het geluid heen en terug gaan.

Een snelle test gaf aan dat de module in elk geval op de centimeter nauwkeurig is.

Toen dat aan de praat was, wilde ik er nog iets mee gaan maken. Dat is het wapperende handje geworden. Het idee is dat ik een scharnierend handje maak die door een propellor wordt aangeblazen. De Arduino meet met de ultrasone module de afstand en regelt hoe hard wordt geblazen.

De regel lus is eenvoudig. Hoe kleiner de afstand , hoe harder de motor gaat draaien en omgekeerd.

Alle onderdelen had ik nog liggen en het is een recht-toe-recht-aan schema. Niets is echt kritisch. Alleen even oppassen dat het motortje niet te veel stroom trekt. De 5 volt heb ik niet van de USB van de computer gepakt maar van een externe voeding. De diode is toegepast omdat mijn motortje niet te veel spanning kan hebben. Waarschijnlijk kan je die ook weglaten. De snelheid van de motor is PWM gestuurd vanaf pin 10 van de arduino.

Ik heb een schakelaartje voor de motor gezet om de draaiende propellor uit te kunnen zetten. Die mag ook weggelaten worden.

Handje van piepschuim

Met de piepschuimsnijder heb ik een handje gesneden. Omdat ik een vrij zwak speelgoedmotortje gebruik moest het handje niet te zwaar zijn en soepel scharnieren. Hout, stukje ijzerdraad, twee kralen, lijm en het binnenste uit een kroonsteentje; dat doet de truck.

De regeling is erg direct. Dat zou beter kunnen met nette regeltechniek wiskunde. Misschien dat dat voor een volgende keer kan worden uitgewerkt. Het geheel functioneert maar zwabbert nogal. Voor dit projectje maakt dat niet uit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>